Silviakaka.

Johanna bakar, Mjuka kakor / Permalink / 0
Förmodligen sen sista bakningen som göra utav mig i denna lägenhet. Nu gjorde jag ju visserligen denna i tisdags, men ändå! 
 
I morgon arbetat jag min sista dag på postop innan jag går på min graviditetsledighet. Det ska bli väldigt skönt. För nu börjat det bli tungt och jag har börjar känna av fogarna lite, mest främre fogarna. Sen har vi ju knäet på det. Som tack och lov blir bättre och bättre! 
 
I alla fall, tänkte ju bjuda på fika i morgon, och då blir det Silviakaka! Mycket gott! 
 
 
4 ägg
4 dl socker
4 dl mjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
2 dl vatten
 
Sätt ugnen på 175 grader och smörj en långpanna med smör/margarin. Vispa ägg och socker fluffigt (vispa länge). Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker, vänd ned i smeten. Häll i vatten och blanda till en jämn smet. Grädda ca 20 min, kakan ska släppa från kanterna och vara torr i mitten. Låt svalna.
 
200 gr smör/margarin
2 dl strösocker
4 tsk vaniljsocker
2 äggulor
Riven kokos
 
Smält margarin och häll i socker och vaniljsocker. Vispa ner äggulan försiktigt. Bred ut över den svalnade kakan och strö över kokos.
Till top